Skräcktorsdag med Textspexarna

03.05.2022 kl. 12:16
Vad får man om man slår ihop Edgar Allan Poe, en hängiven ordkonstlärare och en grupp skrivsugna barn laddade med smarriga snacks? Svar: En ordkonstgrupp med karaktär som träffas varje torsdag på Luckan i Helsingfors.

Just den här veckan är temat skräck men läraren Lotta Sanhaie inleder med en berörande dikt av Karin Boye. Sen får deltagarna sätta tänderna i dagens tema med Edgar Allan Poes stilbildande skräcknoveller  som inspiration. Alla slår sig ner vid det stora långbordet, öppnar sina datorer och börjar skapa.

– Vi har haft klassiker som tema i ordkontsskolan hela detta läsår, så vi har jobbat väldigt mycket med stora författare. Eleverna har blivit litterärt bevandrade och fått fin inspiration för sitt eget skrivande, berättar Lotta.


Idag jobbar Textspexarna med skräckgenren och använder Poes klassiska novell Huset Ushers undergång som ingång. Eleverna som går i åk 4-5 får skriva egna skräckberättelser som ska börja med en stämningsskapande miljöbeskrivning.

– Textspexarna är en av premiumgrupperna inom grundläggande konstundervisning, där ordkonstkolans läroplansutveckling testas och utvärderas i år. Premiumgrupperna har en lite längre termin, de skriver sina texter på dator, har möjlighet att delta i bokcirklar och de får träffa en författare varje termin.

I gruppen samlas elever från olika delar av stan, somliga som börjat med ordkonst tidigt och andra som kommit med det senaste året. Lotta berättar att det betyder mycket att träffas kring ordkonst också utanför det egna skolhuset där många inleder sin skrivhobby som nybörjare. Här hittar man ännu fler likasinnade och de nya har haft lätt att komma med i gruppen. Textspexarna har sina egna rutiner, liksom alla andra grupper. Många tycker om att ladda upp med ett gott mellanmål för att hålla uppe energin under skrivsessionen.

Hurdan är en bra ordkonstlärare?

– En bra lärare är bra på att stöda och får mig att känna att jag gör något bra, men hjälper mig också att bli bättre, säger Erik Grönvall som har hållit på med ordkonst i flera år.

– Bra tålamod, hinner hjälpa alla och vi brukar ofta skämta tillsammans, kompar Carmen Sundberg som är den nyaste deltagaren i gruppen.

Vilka ordkonstövningar tycker ni bäst om?

– Ibland vill jag helst skriva fritt. I dag måste jag skriva av mig lite först innan man kommer in i skräcken, säger Erik.

– Min favorit är Porträttet. Vi skulle skriva om ett porträtt som börjar leva och förändras beroende på vad som händer med berättelsens huvudperson, säger Carmen.

– Jag håller på med en berättelse inspirerad av boken Agnes Cecilia med långsamt krypande skräck. Vi ska bli inspirerade av en bok att skriva egna berättelser men med en egen stil, säger Iines Karlsson, som har varit med i ordkonsten sen hon började ettan.


Lotta berättar att flera av Textspexarna håller på med längre skrivprojekt som de fortsätter på varje lektion och berättelserna kan bli flera kapitel långa.

– Vi brukar ha en obligatorisk uppgift varje lektion för att öva teknik och undersöka olika genrer eller olika aspekter i skrivkonsten, och när den obligatoriska uppgiften är gjord får eleverna fortsätta på sina långa skrivprojekt. Flera av eleverna loggar in i sina texter hemma och fortsätter skriva där. De jobbar verkligt ambitiöst med sitt skrivande. Det bästa som finns är när det blir alldeles tyst i rummet. Det enda man kan höra är datorernas tangenter. Barn och ungdomar som skriver och sysslar med litteratur är något som vi på ordkonstskolan värderar väldigt högt. Det är så otroligt fint att se dessa unga människor skapa helt fenomenala texter. Det är så otroligt fint att handleda dessa unga människors skrivande, och det är så fantastiskt roligt att diskutera litteratur med dem och se dem inspireras.

Anmälningen till nästa läsår är nu öppen för nya elever. Ordkonstskolan har undervisningsgrupper längs Sydkusten och på distans läsåret 2022-2023.

 Här hittar du anmälningsinfo! 

Maja Ottelin